Historia Hot-Rodów - część 1

Kiedyś wspomniałem w jednym z komentarzy, że tuning w Japonii nie jest moim jednym kierunkiem. Jest pewien kraj który też z chęcią bym odwiedził ale przepisy przyjazdu tam są bardziej restrykcyjne. Tak mówię o USA. W sumie zanim zainteresowałem się Krajem Kwitnącej Wiśni interesowałem się już tuningiem w Ameryce. Dzisiaj zabiorę was na lekcję historii którą śmiało można nazwać: od czego zaczął się tuning samochodowy.

Wszystko ma swój początek w latach 30. ubiegłego wieku. Były to lata w kiedy można było już kupić używanego Forda model T nieprodukowanego od roku 1927. Kalifornijska młodzież znała miejsce w którym mogli wyciskać siódme poty z tych samochodów. Były to wyschnięte jeziora w na północ od Los Angeles.

Model T był samochodem prostym w konstrukcji i mechaniczne nie było szans wyciągnąć z niego za wiele. Osoby pragnące pojechać szybciej skupiały się na redukcji masy przez usunięcie błotników, maski silnika czy przedniej szyby. Co za tym idzie z tych względów najpopularniejszym rodzajem nadwozia wśród miłośników prędkości z tamtych lat był roadster.

W samym czterocylindrowym silniku z modelu T (20 KM) czy też późniejszego jego ewolucji z modelu A (40 KM) lista modyfikacji ograniczała się zwiększenia ciśnienia sprężania, ustawienia innego kąta wyprzedzenia zapłonu czy dodawaniu kolejnego gaźnika.

Duża rewolucja przyszła gdy Ford zaprezentował swój pierwszy silnik V8 Typu Flathead montowany pierwotnie w Modelu B — z mocą od 65 do 85 KM. Silnik ten przyniósł rewolucję w osiąganych prędkościach i większych możliwościach modyfikacji. Sam Model B ma pseudonim „Deuce” i uważany jest za ikonę całego stylu.

Wraz wzrostem szybkości i popularności tego typu samochodów zaczęły rosnąć zagrożenia. Niektórzy uczestnicy przenosili się na ulice miast albo ścigać się nocą po jeziorze które w większości przypadków kończyły się śmiercią. W płynęło to negatywnie na opinie o całym ruchu. Na szczęście w roku 1937 pojawiła się organizacja Southern California Timing Association (SCTA) która sklasyfikowała pojazdy, zajęła się bezpieczeństwem i mierzeniem czasów. Późniejsze wyniki zawodów pojawiały się w prasie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Wszystko rozwijało się, powstawały pierwsze warsztaty które modyfikowały pojazdy, tworzono części do modyfikacji. Jednak wszystko przerwało wojna a dokładnie wydarzania z Pearl Harbor które sprawiły, że o wyścigach trzeba było zapomnieć do czasów jej zakończenia.

A teraz mały off-topic, ale nadal nawiązujący do Hot-Rodów.

Jak co roku na targach SEMA w Las Vegas odbywa się „Battle of the Builders”. Konkurs w którym każdy konstruktor wyjątkowego pojazdu może walczyć o tytuł najlepszego samochodu wystawy. W tym roku wygrał Bobby Alloway z Alloway's Hot Rod Shop. Wygrał z innymi swoim klasycznym Fordem z 33 roku (Model B).

Ja osobiście miałem innego faworyta do tego tytułu, ale to już było by całkowite odejście od tematu. Mogę dodać jedynie, że pokonał m.in. znanego nam z programów telewizyjnych Chipa Fossa.

Dzięki za dobrnęliście do końca. Mam nadzieje, że Wam się podoba. Liczę jak zwykle na Wasze komentarze. Do następnego wpisu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Tydzień z Nissanem Leaf - dziennik użytkownika samochodu elektrycznego Spalanie rzeczywiste - czyli: osobisty współczynnik spalania Sprzedaż aut osobowych klientom indywidualnym - październik 2015 Tylko trzy systemy aktywnego bezpieczeństwa będą dostępne w samochodach Rozwiązanie problemu niskiej popularności Formuły 1 Honda ma ogromny dylemat, a Formuła 1 problem Dekotora - statki kosmiczne na kółkach SsangYong Tivoli 1.6 2WD Sapphire - test [wideo] Citroën C-Elysee Aston vs Lambo Opel Insignia 2.0 CDTi Honda Civic Zapinanie pasów – sprawa prywatna czy publiczna? Time attack w Japonii Maciek testuje - Škoda Superb III 2.0 TDI L&K Ścigając północ - historia Mid Night Club Spontaniczny weekend w Brukseli – wizyta w muzeum Autoworld! Poznaj system Common Rail Mitsubishi ASX 1.6 2WD Intense Navi – test [wideo] Audi A3 Limousine 2.0 TDI Attraction Czy Robert Kubica wpadł w pułapkę M-Sportu? Sprzedaż aut osobowych klientom indywidualnym - wrzesień 2015 V Cars & Coffee Toruń Mitsubishi Outlander 2016 - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Subaru BRZ 2.0i Sport+ 6AT (2017) – test [wideo] Jeep Wrangler w szczegółach MINI Cooper 5d 1.5 136 KM Seven Edition – test [wideo]